Trygghet

OBS: Program senast reviderat 2025-02-08. Vissa faktauppgifter kan komma att bli inaktuella mellan reviderade versioner.

Den 2 januari 2024 exploderade det i ett bostadshus i Bosgården. Entrén blev förstörd, fönster gick sönder och flera lägenheter fick evakueras. Enligt polisens teori kopplas dådet till en intern konflikt i ett kriminellt nätverk. Många i huset har fått sin bostad via socialtjänsten och ett vård- och behandlingsföretag som bland annat erbjuder ungdomar och unga vuxna stöd tillsammans med lägenhetsboende och som kommunen köpt tjänster av. Enligt boende i huset har byggnaden plågats av mycket knarkdofter och “sena möten”. Kort och gott – det är inte troligt att kommunen och de entreprenörer man samarbetat med inte känt till de troliga gängkopplingarna hos dem man ändå valt att erbjuda skattesubventionerat boende åt.

Vård- och behandlingsföretaget är ett privat företag som bedriver olika typer av ”sociala verksamheter”. Socialförvaltningar kan vända sig till dem med placeringsföfrågningar i en tid när kommuner i allt mindre grad har tillgång till lägenheter. För ett antal decennier sedan hade varje kommuns socialtjänst ett antal lägenheter som man kunde förmedla. Så ser det sällan ut längre. Istället avsäger sig kommunen ansvaret till vinstdrivande bolag som, uppenbarligen i detta fall, inte har koll på eller inte bryr sig om vilka de hyr ut till. Kommunen och dessa företag är således en möjliggörare av gängkriminalitet som mer och mer drabbar utomstående.

Samtidigt ökar anmälningar om brott mot vapenlagen drastiskt i Mölndal. Under en tioårsperiod har anmälningar om brott mot vapenlagen ökat med 124 procent.1

2024 drabbades Mölndal av fem skjutningar,2 i oktober samma år skedde en skjutning i Kungsbacka mitt på ljusa dagen i ett köpcenter mot en Mölndalsbo som utreds för penningtvättsbrott.3 Den 12 anuari 2025 skedde en explosion i ett garage vid ett bostadshus i Eklanda. Enligt uppgifter till media kan dådet i Eklanda vara fotbollsrelaterat, och handla om en ekonomisk konflikt i form av en ”påstådd miljonskuld” mellan en fotbollsagentur och ett kriminellt nätverk.4
Kommunen har stora möjligheter att i högre grad bistå polisen och andra berörda myndigheter i arbetet med att förebygga och bekämpa förekomsten av brott i Mölndals kommun med omnejd. Det är inte acceptabelt när regelrätta gängkrig utkämpas på våra gator att bara luta sig tillbaka och hänvisa till en alltmer ansträngd Polismyndighet. De kriminella ska istället helt enkelt bort från Mölndal. Mölndalslistan vill mobilisera alla tillgängliga verktyg som finns att tillgå för att göra tillvaron maximalt outhärdlig för dessa element. Kommunen ska vara en aktiv del i att göra livet surt för kriminella element.

Mölndalslistans trygghetsprogram i punktform:

  • Avlasta polisen genom satsningar på kommunal vaktstyrka
  • Fler övervakningskameror i det offentliga rummet
  • Ta tillbaka kontrollen från profitörer på kriminalitet
  • Neka brottsaktiva möjlighet att hyra bostad eller lokal i kommunen
  • Vräk och fördriv de kriminella som redan besitter hyreskontrakt i Mölndal

Avlasta polisen – satsa på kommunal vaktstyrka

Ett av Polismyndighetens många problem är avsaknaden av den polisiära kärnverksamheten. Istället för att fokusera på denna har politiker och myndighetschefer varit mer intresserade av andra typer av projekt. Vad de prioriterat är nya trender som exempelvis sociala insatsexperiment och samverkansprojekt, som endast ger små mervärden på marginalen när det gäller att förebygga och bekämpa brott.

Istället för att punktmarkera kriminella tvingas poliser lägga tid och resurser på patrullerande verksamhet på stan, som lika gärna skulle kunna skötas av väktare och/eller ordningsvakter. Mölndalslistan vill därför se en av kommunen ägd och styrd vaktstyrka som kan ersätta de nuvarande inhyrda vaktbolagen. På så vis kan vi möta invånarnas behov av trygghetsskapande närvaro, samtidigt som Polisen avlastas så att de kan ägna tid åt annat. Vi befarar dock att detta inte kommer att räcka. Mölndalslistan vill därför att den kommunala vaktstyrkan ska vara så lik en kommunal poliskår man, enligt rådande lagstiftning, kan komma.

Till en början ska denna styrka tjäna som komplement till Polisen men i takt med att polisen tappar allt mer mark, då ökade anslag mer och mer går åt byårkrati och de svarta hål av resurser som är Sveriges “särskilt utsatta områden,5 hoppas vi att vi från kommunal sida ska kunna stå redo att fylla det tomrum som annars råder. För att understryka denna punkt kan påpekas att så sent tillbaks som 2016 rapporterades det om att prio ett-larm, vilka rör brådskande ärenden där gärningsmännen kan vara kvar på plats, har så pass lång utryckningstid att polisen inte dyker upp i tid för att ingripa.6 I 59 procent av våldtäktslarmen tog det längre tid för polisen att anlända till brottsplatsen, för akut misshandel var siffran 49 procent och för pågående villainbrott 65 procent. I Brottsförebyggande rådets rapport “Polisens resursfördelning och personaltillväxt” från 2023 så ser vi att resursfördelningen och omorganiseringen perioden 2015 – 2022 (under vilken bl.a. effekten av polisens stora omorganisering 2016 gjorde sig känd) inte lett till någon skillnad i utryckningstid för prio 1-larm i “övriga” orter som varken är glesbyggd (där utryckningstiden försämrats) eller utsatt område (där utryckningstiden endast marginellt förändrats). Mölndal är en sådan “övrig” ort.

Om det offentliga inte klarar att upprätthålla våldsmonopolet är vi illa ute. Mölndalslistan vill gå i bräschen för att medborgarna i Mölndal ska kunna vara garanterade en trygg tillvaro. Att bygga upp strukturer som en kommunal vaktstyrka ser vi som ett viktigt steg i det arbetet.

BRÅ, rapporten ”Polisens resursfördelning och personaltillväxthttps://bra.se/rapporter/arkiv/2023-02-16-polisens-resursfordelning-och-personaltillvaxt . I kategorin “stödverksamhet” finner vi dels nödvändigt underhållsarbete av polislokaler m.m. men till växande andel en självgödande byråkrati.
BRÅ, rapporten ”Polisens resursfördelning och personaltillväxthttps://bra.se/rapporter/arkiv/2023-02-16-polisens-resursfordelning-och-personaltillvaxt

En vaktstyrka i egen regi kan också lättare styras och kommunen kan vid behov se till att den närvarar vid särskilt oroliga tider och platser som till exempel centrum på helgkvällar. Ännu en stor fördel med att ha en kommunal vaktstyrka är att kommunen får möjligheten att integrera vaktbolaget i den bredare kommunala verksamheten. Kan vaktstyrkan identifiera ungdomar på glid kan den samverka med sociala instanser som skola, socialtjänst och i förlängningen hemmiljön. Till sist vill Mölndalslistan också utforska möjligheter att när vaktstyrkan väl är etablerad få den att samverka med medborgares privata trygghetssystem. Det är inte omöjligt att tänka sig privata larm- och bevakningssystem uppkopplade till kommunens sådana vilket möjliggör för vaktstyrkan att snabbt rycka ut vid t.ex. ett villainbrott.

Fler övervakningskameror i det offentliga rummet

Mölndalslistan är öppna för att sätta upp fler övervakningskameror i det offentliga rummet. Kameror hjälper polisen att lättare identifiera gärningsmän ifall något brott har begåtts och kan även i vissa fall fungera förebyggande gentemot kriminalitet, i de fall då ordningsvakter och/eller polis upptäcker en situation via kamerorna som de kan rycka ut till och ordna upp.

Mölndalslistan är öppna för övervakningskameror runt om i Mölndals kommun, såvida det inte görs som så ofta annars görs: sätta upp någon enstaka kamera då och då, efter att ett mord har begåtts på platsen. Det ska finnas en välövervägd plan för hur, var och varför kameror ska sättas upp för att det ska vara någonting värt.

Ta tillbaka kontrollen från profitörer på kriminalitet

Den 2 januari 2024 exploderade det i ett bostadshus i Bosgården. Entrén blev förstörd, fönster gick sönder och flera lägenheter fick evakueras. Enligt polisens teori kopplas dådet till en intern konflikt i ett kriminellt nätverk. Många i huset har fått sin bostad via socialtjänsten och ett vård- och behandlingsföretag som bland annat erbjuder ungdomar och unga vuxna stöd tillsammans med lägenhetsboende och som kommunen köpt tjänster från. Enligt boende i huset har byggnaden plågats av mycket knarkdofter och “sena möten”.7 Kort och gott – det är inte troligt att kommunen och de entreprenörer man samarbetat med inte känt till de troliga gängkopplingarna hos dem man ändå valt att erbjuda skattesubventionerat boende åt. Att kommunen erbjuder stöd åt människor med sociala problem som visar en vilja att få ordning på sina liv är förstås något bra. Att man är så naiv eller frivilligt ignorant att man lyckas stötta gängkriminellt kopplade individer är dock under all kritik.

Vård- och behandlingsföretaget är ett privat företag som bedriver olika typer av ”sociala verksamheter”. Socialförvaltningar kan vända sig till dem med placeringsföfrågningar i en tid när kommuner i allt mindre grad har tillgång till lägenheter. För ett antal decennier sedan hade varje kommuns socialtjänst ett antal lägenheter som man kunde förmedla. Så ser det sällan ut längre. Istället avsäger sig kommunen ansvaret till vinstdrivande bolag som, uppenbarligen i detta fall, inte har koll på eller inte bryr sig om vilka de hyr ut till. Kommunen och dessa företag är således en möjliggörare av gängkriminalitet som mer och mer drabbar utomstående. Det specifika bolaget som hyrde ut bostaden i Bosgården är inte heller okända för allmänheten sedan tidigare, intresserade politiker har haft alla möjligheter i världen att informera sig om dem innan upphandling görs. Till exempel kunde Expressen redan 20168 rapportera att:

Vinstexplosionen för [vård- och behandlings-] bolaget i Mölndal som hyr ut lägenheter till ensamkommande flyktingungdomar fortsätter.

Företaget gjorde 2015 en vinst på 83 334 kronor per dag. Det är skattebetalarna som står för notan – och kommunstyrelsens ordförande har tidigare sågat verksamheten.

Samtidigt har organisationen Företagarna i Mölndal gett [företaget] en utmärkelse.

Tipset kommer från Mölndals kommun som säger att de gör ett bra jobb”, säger Företagarnas ordförande Anita Alriksson.

Neka brottsaktiva möjlighet att hyra bostad eller lokal i kommunen

Mölndalslistan är öppna för att neka brottsaktiva möjligheten att hyra bostäder eller lokaler via våra kommunala bolag. Detta kan komma till stånd genom införande av kommunala ordningsföreskrifter beträffande rätten att hyra bostad och/eller lokal av kommunen, men först måste förstås dessa verksamheter åter tas under offentlig kontroll.

Genom införande av kommunala föreskrifter kan kommunen och polismyndigheten få nya verktyg när det gäller att motverka kriminellas verksamhet i Mölndal. 

Fördriv de kriminella

De kriminella ska bort från Mölndal. Mölndalslistan vill mobilisera alla tillgängliga kommunala och/eller regionala verktyg som finns att tillgå för att göra tillvaron maximalt outhärdlig för dessa element. Kommunen ska vara en aktiv del i att göra livet surt för kriminella element. Det kan handla om att nagelfara varje bygglovsansökan från misstänkt gängkopplade, inkorporera sabotage för kriminella som del av stadsplaneringen, informationsspridning om kriminell verksamhet i staden för att uppmuntra bojkott och sociala sanktioner. Antisocialt beteende, som stenkastning och dylikt, ska också bestraffas hårdare än idag. Det kan t.ex. bli aktuellt att vräka familjer vilkas barns agerande hotar tryggheten i området. Kommunen bör vara kreativ istället för hjärndöd. I en tid av tilltagande gängkriminalitet duger det inte med kommunal autopilot, alla måste göra vad de kan för att krossa gängen.

Syftet är att fördriva dem bort från vår närhet. Om man vill bo i Mölndal samtidigt som man är kriminell så har vi som politiker misslyckats. 

  1. https://www.molndalsposten.se/nyheter/anmalningar-om-skjutvapen-okar-i-molndal.e41bdfcf-f4cb-4f1a-9f77-65a2e485b53a ↩︎
  2. https://www.svt.se/datajournalistik/skjutningar-i-sverige-ar-for-ar/ ↩︎
  3. https://www.molndalsposten.se/nyheter/offer-for-skjutningen-pa-kungsmassan-utreds-for-penningtvattsbrott.51155a26-d333-4e52-9159-d1d0feb5b836 ↩︎
  4. https://www.molndalsposten.se/nyheter/explosionen-i-eklanda-kan-kopplas-till-dad-i-goteborg.638fa203-31da-4ee1-8ebf-4010112b7a77 ↩︎
  5. BRÅ, rapporten ”Polisens resursfördelning och personaltillväxthttps://bra.se/rapporter/arkiv/2023-02-16-polisens-resursfordelning-och-personaltillvaxt ↩︎
  6. https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/a/zLkJ1K/lang-tid-for-polisen-att-rycka-ut ↩︎
  7. https://www.molndalsposten.se/nyheter/daniel-bor-i-huset-dar-bomben-exploderade-skrap-att-gangkriminella-far-satta-tonen-.b83592c2-235a-4266-8ff3-13c381dd8ab6 ↩︎
  8. https://www.expressen.se/gt/de-tjanar-miljoner-pa-flyktingungdomarna/ ↩︎